Курумкан:
+7 (924)3954799

 
» Главная
» Программы и проекты
» Уроки
» Рассказы
» Файлы
» Фото
» Контакты

Обиды букваря

Кончились уроки. В школе тишина. Иду по длинному коридору. Вдруг слышу, кто-то плачет. Открываю дверь одного из соседних классов и вижу плачущего Букваря под последней партой.

- В чем дело, кто тебя обидел? – тихонько спрашиваю, подойдя к нему.

- Не видите ли, во что меня превратили. Только в этом году меня выпустили на фабрике. Нынче осенью нас привезли сюда в школу. Отдали меня первокласснику Гунгару. Знаете, наверное, сколько красивых картин на моих страницах.

А теперь что сделалось со мной. Сегодня Гунгар забыл меня и вот сижу и плачу.

Жалко стало мне всеми уважаемого Букваря. Каждый из нас со страниц его познакомился с начальной буквой алфавита «а» и научился читать заветные слова «Мама», «Папа», «Школа», «Родина».

- Мой хозяин Гунгар – неряха, грязнуля. Мои страницы порваны, чернилой испачканы. Кому теперь порванная книга нужна. Даже стыдно показаться перед людьми, - сказал Букварь и пуще прежнего начал плакать.

Жалко стало мне Букваря, моего старого друга, и пригласил его домой.

Вечером заново перекинул его обложку и выгладил страницы. После этого он немножко приобрел свой первоначальный вид и даже в душе успокоился. Тогда он сказал мне: - Очень жаль и стыдно, когда тот, кого ты обучал грамоте, обращается с тобой так.

Дорогой Букварь, успокойся, тебя везде и всюду уважают и любят, а твой хозяин Гунгар будет краснеть перед своими товарищами за такое обращение с тобой, - сказал я на прощание.

Y зэглэлэй гомдол.

Хэшээлн vv дэй hvv лээр h ургуули соо хон-жэн. Y хиб vv д v нинэй гэр гэртээ тара. З v гоор нэгэдэхи класс соо h оо хэнэйшьеб даа h угшаран уйлаха дуулдаба.

«Тэндэ хэн бэ? Холын отара, г vv ртын х vv гэдэй дунда h аа хэн нэгэн v лоо гээшэ г v ? гэ h эн бодолдо абтанхай, тиишэ ошожо, классай vv дэ татан, аалиханаар нээжэ, бо h огыень алхан ороходоо, нэгэ v зэглэлэй стол доро уйлажа байхыень обёорбоб.

- Иихэдээ Y зэглэл яагаабта? – гэжэ тэрээн h ээ аргааханаар асуубаб.

- Эзэндээ хаюулаад, энэ болоод байналби даа, - гэжэ Y зэглэл асуудалдам харюусаад, б v ри хайратайгаар h угшаржа оробо.

- Эзэнтнай хэн бэ? – гэбэб хоороогоо v ргэлжэл vv лэн.

- Гомбоев Гунгар лэ даа. Тоомг v йшэг х v б vv н юм даа. Гадарыем h алгаагаа, хахалаа. Зурагуудыемни хээлээ, гутаагаа. Иигэжэ хэндэшье хэрэгг v й болгоогоод, намаяа орхижо, гэртээ г v йжэ ябашоо, гэжэ v зэглэл асуудалдам харюусан хэлээд: - М v ноо жэлдэ хэблэгдэн гараа h эм. Сентябриин нэгэнээршэрын v нэртэй шэнэхэн ном байгаа бэлэйб. Иимэ байдалда орохоб гэжэ огто h анааг v й h эм, - гэбэ.

Г v нзэгы шаналалда абта h ан, хирэ боло h он Y зэглэлэй шарай харахадаа, тэрэниие ехээр лэ хайрлабаб.

- Х v лисыт, гэшээгыт, таниие х v н б v хэн х v ндэлдэг ааб даа. Биишье танай ашаар эрдэмэй дээжэ «А» v зэгтэй танилса h ан, а-ба, а-ха, э-хэ, э-гэшэ, Э-хэ о-рон гэхэ мэтын нангин v гэн vv дые танай хууда h анууд дээрэ h ээуншажа, бэшэжэ h ураа бэлэйб, гэбэб.

Миниитнай эзэн Гунгар гээшэ ехэ h алан h андан х v б vv н лэ. Хургаяа долёожо ерээд лэ, хууда h анууд дээг vv рни м v р сара гаргаха, v гышье h аа, заримдаа нюдаргаараа хаб h а руумни шанга гэгшээр шаажархиха, тиихэдэнь хаб h амни хухарба гу гэжэ h анахаш, гэжэ хэлээд, v ноохи Y зэглэлни у h а нюдэн болобо.

Тиихэдэнь v нэн сэдьхэл h ээ уяржа, ямар тоомг v й, h алан х v б vv ндэ б v ри ехээр дураа гутан, олондо эрдэмэй эхин харгы нээжэ v гэ h эн Y зэглэлые гэртээ урибаб.

Х v ндэтэ айлшанаа залан асаржа, дулаахан та h алгадаа оруулаад, гадарыень шэнээр няажа, хуудаануудыень сэбэрлээд, нэгэ заа номой т v хэлтэй болгоод байхадам, бага зэргэ h анаагаа амаруул h ан Y зэглэлни урда h аам харан:

- Y зэг танюулжа, v гэ холбуулжа h урга h ан v хиб vv дтээ хахалуулжа хаягдаад байхада, ямар харамтай гээшэб? – гэжэ ехэл шаналба.

- Х v ндэтэ Y зэглэл, гадараа хахалуул h андаа, хууда h ануудаа хээл vv л h эндээ, та хэн h ээшье б v эшэгты. Хамаг зон таниие х v ндэлдэг лэ. Харин танай эзэн н v хэдэйнгоо урда улайхал байха, гэжэ h анажа яба h анаа сэхэ хэлэбэб.

«ЕДИНИЦА» и «ДВОЙКА»

Морозным зимним вечером на улице «единица» и»двойка». От холода они трясутся как осиновые листья.

- Ну, как, спрашивает «единица» - нашла?

- Еще нет. Аты?

- Не-ет.

- Ох беда. Я обе ноги отморозила, плачет «двойка».

- А я – нос, всхлипывает «Единица».

И опять они разбегаются в стороны. Они ищут ученические сумки, чтобы спрятавшись между книгами, попасть в теплый дом. Но все ребята давно уже сделали домашние задания и со спокойной душой играют во дворе. И вдруг..

Вдруг «единица» увидела повешенную на сук старого дерева ученическую сумку Гунгара, как только пришел он из школы, не заходя даже домой, отправился к горке. Взял у малышей санки и катается себе в удовольствие. Все забыл на свете Гунгар.

«Единица» позвала «двойку» и обе потизоньку забрались в сумку, улеглись между книгами. Вдоволь наигравшись, Гунгар взял сумку и пошел домой. Поел вкусного борща, попил молока сразу же лег спать.

«Единица « и «Двойка» сладко выспались в тепле, погрелись и решили не вылезать из теплой сумки до весны.

А что вы думаете? Они так и сделали. Не вылезали оттуда до самой весны, потому что Гунгар ленился делать домашние задания. Он редко открывал книги и тетради, не замечая спрятавшихся там «Единицу» и «Двойку».

НЭГЭН БА ХОЁР

Y бэлэй х v йтэн v дэшэлэн хонохо газар бэдэржэ яба h ан Нэгэн, Хоёр гэжэ нэрэтэй сэгнэлтэн vv дэй ахир сэгнэлтэн vv д тайгын соорхойдо оршо h он тосхоной гудамжын захын гэрэй хажууда дахинаа уулзаба. Хараха янзада тэдэ хоёр ехэл даара h ан янзатай.

- Зай, шиимни хэр ябанабши? Таатай байра олдобо г v ? – гэжэ h оолдэнгир хоолойтой Нэгэниинь Хоёр h оо асууба.

- Y шоол Y гы даа. Хаана h аа олдохоб даа? Шиимни олзотой г v ш?

- Ямар олзо байхаб даа. Аза талаамни буруутаа ха. Х v ндэл саг дайралдаба бэшэ аал? Хамарайм v з vv р х v лдэжэрхео. Харыш,-гэжэ Нэгэн уйлганаба.

- Минииш х v лэй хургад h алаа ха. Y бшэнтэй гээшэнь, газар гэшх vv лнэг v й, яалтайб? – гэбэ тохигор Хоёр.

- Иигээд байхадаа, яаха болонобибди? – гэлдэн, тэдэ хоер нэгэ доро урда урда h аа харалсаад, хоер тээшэ тараба.

Тиимэ бэлээр тэдэнэй байрламаар зохид газар хаана h аа олдоод v гэхэ h эм бэ? Y хиб vv д h ургуули h аа бусажа ерэ h ээр, у h а, т v леэгээ асаржа, т v рэлхидтоо

ту h алаад, v нинэй номоо v зэнхэй, м v ноо н v хэдтэйгээ сугтаа амарханаар газаагуур наадажа ябана бшуу.

Гансал манай хуушанай танил нэгэдэхи класста h урадаг Гунгар гэртээ v шоо харяад v й ябана. С vv мхэтэй номуудаа хата h ан модоной гэш vvh эндэ v лгоод, боориин орой h оосанаар h олжороннаадажал байна.

Дулаан байра бэдэржэ, тосхоной гэр б v хэнэй газаагуур ороод гара h ан Нэгэн Гунгарай с vv мхэтэй номуудые харахадаа, тон ехээр баясаба. Хажуудань ошожо, дээрэ h ээнь унхидан v нэрдоод туршаба. Бэшэ ондоо сэгнэлтэн vv дэй v гы бай h аниие тодорхойлон абаба. Тиихэ зуураа, аха болохо Хоёроо т v ргэн бэдэржэ олохо гэжэ шиидэбэ.

Y нишье болонг v й хоер хани уулзабад. Удаань Гунгарай с vv мхэдэ д v тэлэн ерэжэ, хэндэ, ю v ндэшье харагданг v йгоор тэрээн руу шурган оробо. Номууд болон дэбтэрн vv дэйнь хоорондуур бэеэ нюугаад, хэнэйшье бэдэрбэл олдохог v йгоор хоргодобо.

Санаар h олжоржо, эсэтэрээ наада h ан Гунгар с vv мхэтэй номуудаа абажа, арадаа v ргэлоод, ю v шье обёоронг v йгоор гэртээ бусаба.

- Хашаагайнгаа vv дэ нээжэ, хорой соогоо тэрэнэй ороходонь, х v гшэн эжынь h анаа зобонгеор:

- Яатараа оройтоо гээшэбши? – гэжэ ашаагаа асууба.

- h ургуули соогоо номоо v зоолди даа, эжы. h анаагаа буу зобогты, гэжэ тэрэ худалаар харюусаба.

Гунгар гэртээ оро h оор, с vv мхэтэй номуудаа орон дээрээ шэдэжэрхеод, эжынгээ шана h ан амтатайхан ш v лэн h оо садатараа уугаад, номоошье нээжэ харанг v йгоор, нойр б v хэдэ диилдэн, дулаахан унтаридаа оробо.

Y зэглэл соо h оо уншаха, ТОО бодолгоор хэхэ даабаринуудаа саг сонь д vv ргээг v й Гунгарнай v глоодэрынь Нэгэн ба Хоёр гэ h эн сэгнэлтэн vv дтэ х v ртэбэ.